۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۱۱۱۵۵

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۵ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۵ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
محمدباقر نوبخت در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت، گفت: هیات تطبیق مصوبات، آنچه دولت به عنوان آیین نامه افزایش حقوق کارکنان ارائه کرده است را تصویب کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۵ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
 
رشد ۳۴۷۹ واحدی شاخص بورس تهران در فصل مجامع
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات فعالان بازار در روز چهارشنبه ۵ تیر ۹۸ با افزایش ۳۴۷۹ واحد روبرو شد و به رقم ۲۴۸ هزار و ۵۷۷ واحد رسید.

در دو روز گذشته نیز شاخص کل روند رو به رشد قابل توجهی داشته و رکوردشکنی داشته است که به گفته کارشناسان، عمده دلیل این افزایش شاخص به خاطر تقسیم سود شرکت‌ها و برگزاری مجامع عمومی سالانه شرکت‌های حاضر در بورس است.

شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز ۳۶۷ واحد افزایش یافته و به رقم ۵۸ هزار و ۳۶۳ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از ۹۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۳.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۷۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۴۹۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی در یک روند رو به رشد ۹۸۲ واحد رشد افزایش یافته و به رقم ۷۰ هزار و ۱۹۴ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲۵۰ واحد افزایش یافته و به رقم ۳۹ هزار و ۸۴۰ واحد رسید. شاخص آزاد شناور ۳۶۴۸ واحد افزایش یافته و به رقم ۲۸۰ هزار و ۲۷۹ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۲۴۲۳ واحد رشد کرده و به رقم ۱۸۵ هزار و ۷۳۸ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود ۷۵۶۰ واحد افزایش یافته و به رقم ۴۸۲ هزار و ۷۸۴ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های مهم بورسی در تقویت شاخص کل موثر بودند که از مهمترین ا ین نماد‌ها می‌توان به ترتیب به نماد‌های فارس، فولاد، تاپیکو، فملی، شبندر، شتران، شپنا اشاره کرد.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفتند مربوط به گروه شرکت‌های خودرویی، بانک، شرکت‌های تامین اجتماعی، فولاد و مس بوده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده مربوط به سایپا، بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۲۱ ریال، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری صدر تامین، بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران بودند.

بنا به این گزارش، امروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل ۴۴ واحد رشد کرده و به رقم ۳۱۷۸ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۲.۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۱۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۸۸۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های موثر در تقویت شاخص فرابورس شامل، ذوب، میدکو، دماوند، کگهر، سمگا، شراز بودند و نماد زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل فرابروس را داشته است.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، ریل‌پرداز سیر، پتروشیمی زاگرس و صنایع کاغذ پارس بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار نماد برکتح مربوط به حق تقدم شرکت گروه دارویی برکت متوقف شد.

همچنین نماد‌های برکت گروه دارویی برکت، شاراک، پتروشیمی شازند، تایرا، نماد تراکتورسازی ایران، کساپا، نماد سایپا شیشه، پتایر نماد تولیدی ایران تایر نیز با پیام ناظر متوقف شدند.

همچنین نماد دسینا مربوط به شرکت لابراتوار‌های سینا، نماد کطبسح مربوط به حق تقدم شرکت ذغال سنگ نگین طبس با پیام ناظر بازگشایی شدند.

نماد شسینا مربوط به شرکت صنایع شیمیایی سینا، نماد خکمک مربوط به کمک فنرسازی ایندامین، نماد غنوش مربوط به شرکت نوش مازندران، نماد خاذین مربوط به سایپا آذین نیز با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین در پیام دیگری نماد مرقام مربوط به شرکت ایران ارقام، حتوکا نماد حمل و نقل توکا، تاصیکو نماد سرمایه‌گذاری صدر تامین بازگشایی شدند.
_______________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به روز قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۶۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۴۱.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.
_______________________________

جهش ۲درصدی قیمت نفت خام با کاهش ذخایر انبار‌های آمریکا
 
روز چهارشنبه، پس از این‌که داده‌های صنعتی نشان داد میزان ذخایر نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار افت کرده است، با توجه به تقویت قیمت‌ها از سوی احتمال رویارویی آمریکا و ایران، قیمت نفت خام بیش از ۱ درصد جهش کرد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا، ۱.۰۵ دلار یا ۱.۸۲ درصد جهش کرد و به ۵۸.۸۸ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۹۵ سنت یا ۱.۴۶ درصد جهش کرد و به ۶۶.۰۰ دلار رسید.

طبق داده‌هایی که موسسه سوخت آمریکا (غیر دولتی و غیر رسمی) منتشر کرده است، میزان ذخایر انبار‌های نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ ژوئن، ۷.۵ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۷۴.۵ میلیون بشکه رسیده است. این درحالی بود که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند این ذخایر ۲.۵ میلیون بشکه کاهش یابند.

میزان ذخایر انبار‌های کوشینگ اوکلاهاما، که نقطه تحویل نفت آمریکاست، ۱.۳ میلیون بشکه کاهش یافته است.

داده‌های رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا امشب منتشر خواهند شد.

از سوی دیگر جنگ لفظی بین مقامات ایران و آمریکا به دنبال ساقط کردن هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی و تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا، باعث شده است، تنش‌های خاورمیانه همچنان بالا بماند و قیمت‌های نفت تقویت شوند.
_______________________________

مصوبه مجلس برای افزایش حقوق کارمندان اجرایی شد
 
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت، گفت: هیات تطبیق مصوبات، آنچه دولت به عنوان آیین نامه مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت ارائه کرد تصویب کرد. علاوه بر آن دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی نیز تایید کردند آنچه اجرا می‌شود مر مصوبه مجلس است.

نوبخت افزود: پیش از این نیز توضیح دادم که چگونگی افزایش حقوق کارمندان دولت در بند «ی» تبصره ۱۲ بودجه کاملاً صراحت دارد و آنچه مجلس تصویب کرد این است که ۴۰۰ هزار تومان به همه کارکنان دولت ابتدا پرداخت شود هر رقمی که باقی می‌ماند تا ۱۰ درصد باز هم اضافه شود.

وی تاکید کرد: در این حکم، عبارتی که این افزایش پلکانی، صعودی، سقوطی و افزایشی و از این موارد باشد وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در ذهن کارکنان دولت شبهه القا نکنیم، گفت: در بین کارکنان احساسی تزریق شد که گویا باید به صورت بهتری توزیع می‌شد، اما به جهت عملکرد دولت، خلاف مصوبه عمل نشده است، اگر مشکلی هم باشد عین آن مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: به جای اینکه افراد نظرات شخصی خود را به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی و قوای دیگر که کار نظارتی می‌کنند به جامعه منتقل کنند، این را همه مطلع باشند این ایراد بر آنچه صورت گرفته که آیا نحوه اجرا از سوی دولت است یا ماهیت و متن مصوبه است. مطلع باشید که هیات تطبیق مصوبات آنچه دولت به عنوان آیین نامه ارائه کرد را تصویب کرد دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی تایید کردد که آنچه اجرا می‌شود مر مصوبه است.

نوبخت اظهار داشت: روزی که در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارکنان رأی نیاورد، اشکالات کارشناسی بیان شد با این همه پس از تصویب بلافاصله برای اینکه هر نوع شبهه برطرف شود که دولت می‌خواهد در برابر مصوبه مقاومت کند، خیلی صریح توضیح دادیم که خود را موظف به اجرای قانون می‌دانیم.

وی افزود: «آنچه مجلس شورای اسلامی تصویب کرد بر اساس تایید دستگاه‌های نظارتی، دولت به درستی عمل کرد. اما اگر آنچه درست عمل شده باعث رضایت نیست و باید کار دیگری صورت گیرد چنانچه مجلس شورای اسلامی به جمع بندی برسد آن را اجرا می‌کنیم».

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اینکه گفته می‌شود منظور نمایندگان این بوده که به حقوق‌های پایین بیشتر پرداخت شود یا برعکس به حقوق‌های بالا کمتر افزایش یابد، در هیچ کجای مصوبه نوشته نشده است.
_______________________________

حد نصاب مالیات معاملات کوچک ۳۲ میلیون اعلام شد
 
امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد کرد که اجرای مفاد ماده ۱۴ آئین‌نامه اجرایی موضوع تبصره ۳ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴.۰۴.۳۱ به پیوست تصویر تصویب‌نامه هیئت وزیران در خصوص اعلام حد نصاب معاملات موضوع ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات مصوب سال ۱۳۸۳ برای سال ۱۳۹۸ و نحوه تسری نصاب معاملات موصوف در بند (الف) تصویب‌نامه مذکور به موجب ماده ۴۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۹۳ به مواردی که معامله به صورت مزایده انجام می‌شود، ارسال می‌شود.

طبق این آئین‌نامه که سازمان امور مالیاتی ابلاغ کرده است؛ حد نصاب معاملات کوچک تا سقف مبلغ ۳۲۸ میلیون ریال است که مأخذ مذکور در اجرای تکالیف مرتبط با آئین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم موصوف حائز اهمیت است.
_______________________________

مبادلات تجاری ایران و پاکستان رو به افزایش است
 
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار سفیر پاکستان، ​ بر ضرورت افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تاکید کرد.

رحمانی با اشاره به سفر نخست وزیر پاکستان به ایران در اردیبهشت ماه سال جاری، گفت: در این سفر بهره برداری از فرصت‌های تجاری و اقتصادی دو طرف مورد تاکید قرار گرفته و این جلسه در راستای بررسی راهکار‌های موجود برای افزایش مبادلات تجاری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: فعال سازی بازارچه‌های مرزی و شناسایی و برطرف کردن مشکلات تجار، یکی از همین فرصت‌ها و موارد کارگشا در افزایش مبادلات دو کشور است.

رحمانی گفت: به زودی سفری به پاکستان خواهم داشت تا از نزدیک توافقات انجام شده را عملیاتی کنیم.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با قدردانی از پیگیری‌های طرف پاکستانی افزود: تمایل دو طرف همکاری سازنده تجاری فی مابین است که امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده و مشارکت بیشتر بخش خصوصی نتایجی خوبی را در آینده نزدیک کسب کنیم. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات